Zašto je važno biti medijski pismen
Zagrebačka novinarka i publicistkinja Višnja Biti, dobitnica nagrade za životno djelo Hrvatskoga novinarskog društva, bila je gošća Učeničkog doma Pula u kojem je s učenicima i djelatnicima razgovarala na temu „Kako i zašto učiti o medijima“. Na zanimljiv i poučan način, a na temelju svoga bogatoga radnog iskustva, objasnila je zašto treba učiti o medijima koji bi prije svega trebali informirati, obrazovati i zabavljati, ali ne, kao danas, isključivo u svrhu probitka, zarade pa i manipulacije.
Višnja je autorica zapažene emisije na Hrvatskom radiju „Zašto tako“, namijenjene mladima i roditeljima, za koju je dobila niz priznanja i nagrada, a naglasak njezina rada je na afirmiranju prava djece putem medija. Naglasila je da se u medijima djeca uglavnom prikazuju ili kao žrtve ili kao junaci jer onaj pravi život nije toliko medijski zanimljiv. Ona pak želi u svojim emisijama prikazati baš takav, pravi život pa je pustila nekoliko priloga iz svojih emisija u kojima s tinejdžerima razgovara o svakodnevnim, običnim temama te dokazala koliko to može biti zanimljivo. Budući da je njezin medij radio, tijekom razgovora s učenicima pitala ih je slušaju li ga uopće i koliko. Oni su odgovorili da ga slučaju rijetko, a i to isključivo radi glazbe. Svojim emisijama stoga nastoji potaknuti mlade, a i odrasle, na slušanje radija ne samo radi glazbe, vijesti ili vremenske prognoze te je u tome donekle i uspjela, no sve je to, kaže, jako skromno budući da prevladavaju vizualni mediji. Učenicima je objasnila što je medijska pismenost te da je ona važna kako bi se mogli kritički postaviti prema medijskim sadržajima i iz njih selektirati, odnosno u startu eliminirati one koji su potencijalno opasni ili stvaraju ovisnost. Napomenula je da postoje neke stranice s izrazito nasilnim sadržajem te ih upitala jesu li naišli na njih na što su uglavnom odgovorili da nisu, odnosno da ih se klone. Učenicima je najzanimljiviji dio razgovora bio onaj o njima kao kreatorima medijskog sadržaja, a riječ je, naravno o društvenim mrežama. Najviše ih je na Instagramu, slijede Tumblr pa Facebook na kojima prate sadržaje koji ih zanimaju. Nekolicina njih prati poznate Youtubere, npr. Joombooos, a poneki sami kreiraju vlastite Youtube sadržaje. Životi domaćih zvijezda i zvjezdica uglavnom ih ne zanimaju. Višnja je napomenula da je tužna što obje verzije kurikularne reforme nisu uzele u obzir edukaciju nastavnika za medijsku pismenost te je navela nekoliko stranica na kojima se odgojno-obrazovni djelatnici, a i svi ostali mogu educirati na tom području.
Larisa Simić Seidel
« Travanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |